• Biler
  • Studenterkørsel
  • Markedspladsen
  • Nyheder
  • Om os
  • Kontakt

Heinkel Trojan 154

149,900.00 kr.

Bilen er med dansk registreringsafgift.

Der tages forbehold for trykfejl.

  • Description
  • Additional information

Description

Denne flotte Heinkel har gennemgået en total restaurering i 2019. Den er blandt andet nylakeret, nye bremser, ny gummi, bøsninger, nye pyntelister og nye dæk mm. Motoren er hovedrenoveret og vognen fremstår som ny. Denne står i en privat samling.

Trojan-brandet har en historie, der strækker sig ud over blot Heinkel Trojan mikrobilen. Her er en bredere oversigt over Trojan-brandets historie:

  1. Trojan Ltd. (1914-1965):
    • Trojan Ltd. var et britisk selskab, der oprindeligt fremstillede biler, men er måske bedst kendt for sin produktion af erhvervskøretøjer og industrielle motorer.
    • Selskabet blev grundlagt i 1914 af Leslie Hounsfield i Croydon, England. Det fremstillede oprindeligt lette biler, herunder de velkendte Trojan 1- og Trojan 2-modeller.
    • Under Første Verdenskrig skiftede Trojan fokus til produktion af militærkøretøjer og ammunition.
    • I 1920’erne blev Trojan berømt for at producere Trojan Utility Car, en lille trehjulet bil, der var populær på grund af sine skattefordele.
    • I 1964 blev Trojan Ltd. overtaget af Leyland Motors (senere kendt som British Leyland), hvilket markerede afslutningen på Trojans uafhængige produktion af biler.
  2. Heinkel Trojan (1956-1966):
    • Heinkel Trojan-mikrobilen, som tidligere nævnt, blev produceret i Tyskland af Ernst Heinkel Flugzeugwerke under licens fra Trojan Ltd. i Storbritannien.
    • Heinkel Trojan blev primært fremstillet i Tyskland, men solgt under forskellige varemærker, herunder Heinkel, Kabine og Trojan, i forskellige dele af verden.
    • Produktionen af Heinkel Trojan fortsatte indtil 1966, hvor den blev stoppet.

Historien om Trojan-brandet kendetegnes af overgangen fra bilproduktion til erhvervskøretøjer og industrielle motorer. Heinkel Trojan mikrobilen, selvom den udgør en bemærkelsesværdig del af denne historie, repræsenterer blot et kapitel i brandets forskelligartede og udviklende arv.

 

  1. Tre-hjuls design: Heinkel Trojan er en trehjulet mikrobil med et hjul foran og to bagpå. Dette design var almindeligt blandt mikrobiler fra den tid og blev ofte valgt på grund af skatte- og licensfordelene.
  2. Boble kabine: Trojan havde en karakteristisk boblekabine, der gav føreren og passageren en panoramisk udsigt. Denne designfunktion bidrog til bilens unikke og futuristiske udseende.
  3. Kompakt størrelse: Trojan var meget kompakt, hvilket gjorde det nemt at manøvrere og parkere i overfyldte byområder. Dens lille størrelse bidrog også til dens brændstofeffektivitet.
  4. Fire-takts motor: Bum.
  5. Placering af motor: Motoren var placeret i bagenden af bilen, hvilket bidrog til en mere afbalanceret vægtfordeling.
  6. Økonomisk transport: Heinkel Trojan blev primært markedsført som en økonomisk transportform, der tilbød god brændstofeffektivitet og overkommelighed.
  7. Begrænset produktion: Heinkel Trojan havde en relativt begrænset produktionsperiode og betragtes i dag som en sjælden klassisk bil. Produktionen ophørte i midten af 1960’erne.

Det er vigtigt at bemærke, at Heinkel Trojan var et produkt af sin tid og blev designet for at imødekomme transportbehovene i efterkrigstidens Europa. Selvom den måske ikke havde ydeevnen eller funktionerne i større og mere kraftfulde biler, spillede den en rolle i at give overkommelig og praktisk transport for mange mennesker på den tid.

Additional information

Årgang

1963

Brændstof

Benzin

farve

Gul

Indregistreret

27-08-1963

Transmission

Manuel

Motor

200

Kilometer

28.000

Gear

4

Hk

10

Kontakt

Garagen12 ApS V/John Hinze ® 2025