Description
Denne Rolls-Royce Corniche er den perfekte flyder for levemanden, der hverken går på kompromis med komfort, kvalitet eller køreegenskaber. Denne blev i 2016 hellakeret og motor gennemgik hovedrenovering.
Rolls Royce Corniche hentede sit navn fra prototypen Corniche fra 1939, mens det franske ord ville oversætte til en kystvej langs forsiden af en klippe. Rolls Royce Corniche var en 2-dørs, baghjulsdrevet luksusbil, tilgængelig som en coupé eller en cabriolet, baseret på Rolls Royce Silver Shadow. Da Silver Shadow indeholdt monocoque konstruktion, var der ikke noget separat chassis, der skulle gives til karosbyggere, og Rolls måtte derfor producere en helt ny model. Corniche blev udviklet af Mulliner Park Ward, en britisk coachbuilder. Den blev lanceret i 1966 og blev senere relanceret som Corniche i 1971 med nogle tekniske forbedringer.
Under motorhjelmen havde Corniche en Rolls Royce V8-motor med to SU-karburatorer, parret med en 3-trins automatgearkasse som standard, overført fra GM. Enheden var en 6,75-liters V8-motor, der kunne yde 218 hk med en maksimal tophastighed på 210 km/t. Fra 1979-modellen har Corniche været udstyret med en 4-hjuls uafhængig affjedring med et hydraulisk selvnivelleringssystem. Firehjulede skivebremser var standard og i 1972 introducerede Rolls ventilerede skiver. Corniche blev også solgt som en Bentley, nemlig Bentley Continental i 1984. I 1981, da Rolls Royce Silver Spirit kom til salg, blev både Corniche og Continental indstillet efter en samlet produktion på 1.090 enheder.
Rolls-Royce Corniche V8 Cabriolet fra 1972 var en luksuriøs og prestigefyldt bil, kendt for sin exceptionelle håndværksmæssige udførelse og opmærksomhed på detaljer. Selvom specifikke funktioner kan variere afhængigt af den præcise model og tilpasning, er her nogle af de bedste funktioner, der almindeligvis er forbundet med dette klassiske køretøj:
-
- Håndlavet eksteriør: Corniche var kendt for sit elegante og tidløse design, der indeholdt en håndlavet karrosseri lavet af stål og aluminium.
- Cabriolettag: V8 Cabriolet havde et elektrisk betjent cabriolettag, der tillod åben kørsel, når det var ønsket.
- Kraftfuld V8-motor: Under kølerhjelmen blev den drevet af en 6,75-liters V8-motor, der leverede tilstrækkelig kraft og jævn acceleration.
- Luksuriøst interiør: Corniches interiør var en luksusoplevelse i særklasse med læderbeklædning af høj kvalitet, træfinérpaneler og blødt tæppe.
- Træbetrukket instrumentbræt: Instrumentbrættet var typisk prydet med poleret træfinér, hvilket tilføjede til interiørets overdådighed.
- Højtydende lydsystem: Selvom ikke så avanceret som moderne billydsystemer, havde Corniche et førsteklasses lydsystem for sin tid.
- Komfortable sæder: Sæderne var kendt for deres komfort og justerbarhed, ofte med elektrisk indstilling og forskellige niveauer af opvarmning.
- Elektriske ruder og spejle: Elektrisk betjente ruder og sidespejle blev betragtet som avancerede funktioner i 1970’erne og var ofte inkluderet i Corniche.
- Aircondition: De fleste Corniche-modeller havde aircondition som standard, hvilket sikrede et behageligt klima for passagererne.
- Jævn kørsel: Corniche blev fejret for sin jævne og komfortable kørsel takket være sin fint afstemte affjedring og kvalitetskonstruktion.
- Rigelig plads: På trods af at det var en cabriolet, tilbød Corniche tilstrækkelig plads til både for- og bagsædepassagerer.
- Klassisk Rolls-Royce-kølergitter: Den ikoniske Rolls-Royce-kølergitter prydede forsiden af bilen og annoncerede dens prestige og arv.
- Tilpasning: Rolls-Royce tilbød omfattende tilpasningsmuligheder, der tillod køberne at personliggøre deres køretøjer efter deres præcise præferencer.
- Tidløst design: Corniche V8 Cabriolets design har ældet smukt og betragtes stadig som en klassiker i dag.